Autorități publiceȘtiri

Autoritățile locale din Brașov, Galați și Cluj-Napoca, cele mai eficiente în privința combaterii poluării

Foto: Triadvisor

Autoritățile locale din Brașov, Galați și Cluj-Napoca s-au dovedit cele mai eficiente în privința reducerii nivelului de poluare în ultimii doi ani, în timp ce primăriile din Brăila, Bacău și Constanța au fost cele mai ineficiente, arată un studiu al organizației Observatorul Român de Sănătate, care a analizat acțiunile împotriva poluării implementate de autoritățile locale din cele mai mari 15 orașe din România.

București, orașul cu cei mai mulți cetățeni expuși efectelor negative ale poluării din România, se clasează pe locul 6, la mijlocul clasamentului.

Organizația a indicat că, la fel ca în ediția precedentă a clasamentului, niciuna dintre marile primării din România nu a reușit să acumuleze măcar jumătate din scorul maxim posibil acordat pentru acțiunile împotriva poluării.

Concluziile Observatorului Român de Sănătate sunt îngrijorătoare având în vedere că aproape 30.000 de români mor anual din cauza bolilor provocate de poluare, România clasându-se pe locul 7 la nivel european în ceea ce privește numărul deceselor premature cauzate de poluare la mia de locuitori.

De asemenea, România se află pe locul 15 în topul celor mai poluate țări din Europa,
potrivit Raportului Mondial despre Calitatea Aerului din 2020.

O cauză majoră a poluării este și vechimea parcului auto, statisticile din decembrie 2020 arată că jumătate dintre autoturismele din România sunt mai vechi de 15 ani.

De asemenea, deși emisiile motoarelor diesel sunt considerate carcinogene de grup 1, majoritatea (12) orașelor dintre cele 15 analizate au achiziționat autobuze diesel în ultimii doi ani. Mai mult, jumătate dintre autoturismele existente în România au motoare diesel.

Observatorul Român de Sănătate propune o serie de măsuri de reducere a poluării:

– Încurajarea utilizării modurilor active de transport, precum bicicletele sau
vehiculele electrice.
– Stabilirea unor zone cu emisii scăzute, unde au acces doar vehicule care
respectă standarde ridicate de poluare.
– Scutiri de taxe pentru mașinile care poluează puțin (așa cum se întâmplă în Belgia sau Franța).
– Modernizarea transportului public în comun prin scoaterea din circuit a
vehiculelor vechi și achiziționarea celora care nu poluează.
– Interzicerea folosirii motoarelor diesel în interiorul orașului (măsură deja implementată în Atena, Bruxelles, Berlin, Madrid, Paris).