Autoritățile subestimează nivelul poluării aerului în București, susține Greenpeace
Poluarea aerului în București este mult mai ridicat decât cel comunicat populației de autorități prin rețeaua oficială de monitorizare a calității aerului, susține Greenpeace România, pe baza monitorizării calității aerului în centrul Capitalei.
Monitorizarea, efectuată în perioada septembrie – octombrie 2019, a arătat ca nivelul poluării cu dioxid de azot în stația de autobuz din Piața Romană este de aproximativ două ori mai mare decât cel înregistrat în același timp la cele mai apropiate stații oficiale de măsurare a calității aerului din trafic.
Pentru acest studiu, Greenpeace România a utilizat dispozitivul de monitorizare a calității aerului AQMesh.
Țara noastră este vizată de o procedură de penalizare din cauza monitorizării defectuoase a calității aerului. Comisia Europeană a avertizat România încă din 2017 că “au fost identificate deficiențe grave și structurale în datele privind calitatea aerului măsurate de rețeaua de monitorizare din România și raportate Comisiei Europene. În realitate, situația ar putea fi mult mai gravă decât cea raportată efectiv. Există riscul ca poluarea atmosferică să fie subestimată în unele cazuri, deoarece este posibil să nu fie monitorizată întotdeauna în locurile potrivite”.
Pe lângă mașinile personale, multe dintre autobuzele diesel vechi utilizate pentru transportul public sunt responsabile pentru acest nivel ridicat de poluare. Societatea de Transport București (STB) are o flotă de 1400 de autobuze cu motor diesel dintre care 1000 sunt Euro 3 si Euro 4 – tocmai normele care se vor a fi eliminate din oraș până in 2024.
Dioxidul de azot are efecte negative majore asupra sănătății umane, copiii fiind cei mai vulnerabili. Astfel, copiii pot dezvolta astm din cauza expunerii la acest gaz, mai ales dacă trăiesc în locuri în care traficul este intens.
Organizația neguvernamentală solicită administrației locale din București să înlocuiască, de urgență, mijloacele de transport poluante, cu autobuze cu emisii zero (electrice) și să monitorizeze calitatea aerului în locuri relevante din oraș, pe unde circulă cei mai mulți oameni.
Totodată, Greenpeace recomandă autorităților să sporească suprafața spațiilor verzi din oraș, în condițiile în care Bucureștiul este deficitar la acest capitol.