• Despre Ecointeligența
  • Politica de confidențialitate
  • Cookies
  • Termeni și condiții
  • Contact
  • ecointeligenta.ro
  • Protecția mediului
  • Schimbări climatice
  • Energie
  • Deșeuri & reciclare
  • Autorități publice
  • Companii
  • Editorial
  • CĂUTARE
  • Comunitatea Forestierilor din România despre SUMAL 2.0: Fisuri ale sistemului ar putea crea blocaje!

    Angelica Lefter Angelica Lefter -

    Comunitatea Forestierilor din România – Fordaq atrage atenția asupra asupra blocajelor care ar putea să apară odată cu implementarea și operaționalizarea Sistemului Informațional Integrat de Urmărire a Materialelor Lemnoase – SUMAL 2.0, având în vedere neajunsurile tehnice și situațiile diferite care pot să apară.

    Potrivit unui comunicat remis Ecointeligenta.ro, intrarea în vigoare a HG 497/ 2020 și implicit operationalizarea SUMAL 2.0 de la 31 ianuarie 2021 ar putea duce la blocaje majore și haos pe întreaga ramură a sectorului forestier, a industriei lemnului și pe întregul lanț de comercializare a materialelor lemnoase. Motivul principal al acestei situații este lipsa unei metodologii clare și coerente privind popularea bazelor de date, validarea fluxurilor de informații și instruirea utilizatorilor SUMAL 2.0.

    Practic, peste 100 000 de operatori economici vor avea obligații în SUMAL 2.0 peste numai 12 zile, iar aceștia nu au la dispoziție modalitatea de a intra în legalitate și nu știu:

    De amintit că Fordaq – Comunitatea Forestierilor a încercat să atragă atenția asupra acestor nereguli depistate de specialiștii din domeniu, pentru remedierea lor înainte de punerea în funcțiune a sistemului.

    ”Comunitatea Forestierilor – Fordaq a organizat pe data de 18 ianuarie 2021, o dezbatere în cadrul căreia specialiștii din domeniu au arătat că SUMAL 2.0 suprareglementează, risipește resursele de control direcționându-le greșit după false alerte satelitare și către industria lemnului, în loc să le direcționeze conform directivelor și practicii europene, la prima punere pe piață a masei lemnoase, acolo unde se pot constata și combate tăierile ilegale sau poate fi impiedicat accesul în piață a lemnului fără proveniență legală.

    Logica SUMAL 2.0 este ca transporturile de materiale lemnoase să fie urmărite GPS, cu ajutorul unui telefon mobil și a unei aplicatii Wood Tracking instalată pe telefon. Dar se pare că autoritățile nu au luat în calcul că o parte semnificativă din transporturi sunt pe cale feroviară. Mijlocul de transport este vagonul! Cum poate fi implementat sistemul pe aceste transporturi? Să stea oare un CFR-ist în fiecare vagon, având asupra sa telefonul și aplicația Wood tracking? În triaje, vagoanele se mută de la o garnitură la alta, oare să alerge mecanicul de locomotivă prin triaj să predea telefonul cu Wood –Tracking? Este absurd!”, spun reprezentanții Comunității Forestierilor – Fordaq.

    Semnalul de alarmă al specialiștilor vine după o constatare cel puțin dramatică, aceea că deși sistemul SUMAL 2.0 este prorogat la implementare de aproape 5 ani, Ministerul Mediului nu a pregătit implementarea nici până în present, după cum se arată în comunicatul transmis.

    ”Definiția profesioniștilor SUMAL ca fiind “orice operator care depozitează, deține, procesează, comercializează materiale lemnoase “ va conduce, în evaluarea Ministerului, la crearea de obligații de utilizare a SUMAL pentru 100.000 de operatori economici. Grav este faptul că, deși sistemul SUMAL 2.0 este prorogat la implementare de aproape 5 ani de zile, Ministerul nu a pregătit implementarea nici până în prezent!

    Potrivit art. II din Hotărârea Guvernului nr. 923/2020, începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri și până la data de 30 ianuarie 2021, pentru aplicațiile SUMAL 2.0 .[…] aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 497/2020, se realizează popularea bazelor de date, validarea fluxurilor de informații și instruirea utilizatorilor SUMAL 2.0 potrivit metodologiei aprobate prin ordin al conducătorului autorității publice centrale care răspunde de silvicultură.

    Adică în perioada 30 octombrie – 30 ianuarie, de la ultima prorogare, trebuia să se facă această pregătire a implementării. Acest ordin, această metodologie nu există nici astăzi. Ceea ce se numește generic SUMAL 2.0 este un softare și o reglementare – HG 497/2020, care intră în vigoare la 31 ianuarie 2021 ! Odată cu această operaționalizare nu mai știm cum să facem lucruri banale:

    În final, specialiștii încheie expunerea printr-o cerere către autorități la un mediu economic corect și competitiv.

    “Pentru industria lemnului tăierile ilegale reprezintă pierderi economice induse de suprareglementare, de costul mare al administrației silvice din România comparativ cu țările europene, de concurență neloială pentru operatorii economici care se străduiesc să respecte legislația, din partea celor care nu o respectă. Reprezintă costuri de certificare și de audit al provenienței legale, pierderi de contracte pe piețele externe din cauza deficitului de imagine. Ne dorim, la modul cel mai sincer, măsuri eficiente de combatere a tăierilor ilegale, care să elimine lemnul fără proveniență legală din piață, conducând la un mediu economic competitiv, corect. Industria lemnului este o industrie performantă, care poate furniza economiei bioproduse bazate pe o resursă regenerabilă – lemnul, contribuind în același timp la combaterea schimbărilor climatice”, sunt concluziile semnate de Cătălin Tobescu, președintele Asociației Industriei Lemnului – Prolem.

    Te-ar mai putea interesa

    Primăria Brașov vrea să reducă emisiile de carbon din oraș cu nou terminal de transport urban Noua legislație privind plasticul – în dezbatere publică la Ministerul Mediului Administrația Fondului de Mediu a terminat fondurile și pentru „Rabla pentru aparate de aer condiționat”

    Ultimele știri

    Asociația Industriei Lemnului: Propunerea CE de creșterea a suprafețelor ariilor protejate va impune utilizarea mai judicioasă a lemnului Comisia Europeană: România trebuie să renoveze anual 3% din clădirile publice, până în 2050 Dan Motreanu – responsabilul grupului PPE pentru revizuirea legislației privind reducerea emisiilor în agricultură și silvicultură